Men det gäller inte alla – vissa kategorier har faktiskt ökat det senaste året. ”Med rätt kampanjplanering kan man gå segrande ur inflationen”, säger Anna Ekström på NielsenIQ.
Inflation, ökande bränslepriser, kriget i Ukraina, minskad tillgång på råvaror och ränteökningar – alla dessa omvärldsfaktorer påverkar den prisökning vi nu ser i dagligvaruhandeln, och som i sin tur ger sjunkande försäljningsvolymer. Men det finns vissa kategorier som gått emot strömmen – tack vare sina smarta kampanjsatsningar. När NielsenIQ studerade just kampanjvolymer under det gångna året visade det sig att bland annat ägg, funktionella drycker och snacks är några av dessa kategorier som kunnat hämta hem vikande försäljning med rätt kampanjer. En viktig anledning till ökningen är att dessa kategorier har haft ett stort fokus på priskampanjer av olika slag, menar Anna Ekström, kommersiellt ansvarig för Norden på NielsenIQ. För är det något som konsumenter letar efter i tider av inflation och prisökningar så är det bra erbjudanden.
– Vi ser en tydlig trend just nu där konsumenter söker efter billigare alternativ till de varor de normalt köper, antingen genom att leta efter extrapriser och kupongkampanjer eller genom att byta till billigare alternativ och private labels, säger hon.