Det blev lösningen för Findus när de ville förnya sin kommunikation och sticka ut i frysdisken. Kampanjen skapade de tillsammans med ClearOn.
De flesta leverantörer är väl medvetna om hur svårt det är att fånga shopperns uppmärksamhet i butiken. Bra exponeringar, gärna på gaveln, och kupongkampanjer av olika slag är några sätt att sticka ut och synas. För Findus blev den senaste kampanjen med en så kallad fygitallösning, det vill säga en hybrid mellan traditionellt skyltmaterial och annonsering på sociala medier, ett lyckat drag.
– Vi ville testa något nytt som väckte uppmärksamhet och som stack ut jämfört med det vi brukar göra för att bryta shopperns autopilot, säger Sara Badman, Trade marketing manager på Findus, och fortsätter:
– Vi valde en hybrid kampanjlösning för att skapa extra mycket uppmärksamhet i en del av butiken där det av naturliga skäl finns begränsad möjlighet att sticka ut med iögonfallande exponeringar, nämligen frysen.