Men hur ska du egentligen tänka när du planerar din kampanj – och vilken typ av tjänst passar bäst? Här får du goda råd av ClearOns experter!
Under de senaste åren har ClearOn utvecklat ett stort utbud av digitala kampanjtjänster. Inom ramen för Activate Interactive erbjuds allt från gamification med Qualifio till riktade annonser på sociala medier: Smart Ad samt Swish-lösningar, och förstås trotjänarna Mobila presentkort och Garantisida/pengar tillbaka-kampanjlösningar. Så portföljen är fylld med intressanta lösningar, men hur ska du veta vilken av de olika tjänsterna som passar bäst för just din kampanj?
Vad vill du uppnå?
Det finns några olika saker att tänka på innan du väljer kampanjform.
– Mitt grundråd är att börja med att fundera på vad du vill uppnå med kampanjen. Är det att boosta engagemanget, att öka försäljningen eller att bygga varumärkeskännedom? Kanske vill du göra allt detta samtidigt? säger Alexandra Sjöberg, digital projektledare på ClearOn.
Andra viktiga frågor att ställa dig innan du gör ditt val är förstås vilken budget du har men också hur länge du vill att din kampanj ska pågå.
– Och om det är en produktlansering kanske du vill göra en sampling och koppla en kupong till din digitala kampanj. Då kan en Smart Ad-lösning vara det bästa för dig, fortsätter Alexandra Sjöberg.