Vet du vilken kommunikation kunderna föredrar och hur de vill ta emot den? Och vet du vilken av dina produkter som de föredrar? Här tipsar vi om hur du samlar in kunddata och använder den på bästa sätt.
I ett medie- och kommunikationslandskap under förändring är det nödvändigt att målgruppsanpassa sin kommunikation och anstränga sig för att ge kunderna det de verkligen är intresserade av. Men hur gör man då för att träffa rätt och inte skjuta för brett? Här är insamling av data, och kunskap om hur du använder den smart, avgörande.
– I dag skickar många samma budskap till alla sina mottagare, men det är ingen lyckad strategi. Vi måste skifta från att tänka stora, breda kampanjer till en bred målgrupp till att i stället jobba mer med målgruppsanpassad, personlig kommunikation som är riktad direkt till mottagaren, säger Gilles Lenaerts, som är Sales Manager på ClearOns samarbetspartner Qualifio.
– Det är dessutom bättre att kommunicera löpande med sin målgrupp, via exempelvis nyhetsbrev, sociala medier och riktad annonsering, än att förlita sig på ett antal stora kampanjer som går ut brett några gånger om året. Frekvens är viktigt för att alltid vara top of mind, fortsätter han.
Ökat engagemang med interaktiva kampanjer
Tillsammans erbjuder ClearOn och Qualifio ett stort och ständigt växande utbud av interaktiva kampanjer som ökar konsumenternas engagemang i alla digitala kanaler. Det handlar om allt från tävlingar, quiz och omröstningar till undersökningar, landningssidor, bild- och videotävlingar och en hel massa annat.