Kategorier
Activate Insights Kundcase

Så bra funkar digitala kuponger i fysisk butik

Och leder den till ökad försäljning i fysisk butik? Detta har ClearOn och Retail Academics undersökt i en ny studie tillsammans med Citygross och Facebook.

Trots att shopperns uppmärksamhet har förflyttats alltmer till den digitala världen lägger dagligvarubranschen fortfarande ner stora summor på den klassiska typen av marknadsföring, som adresserad och oadresserad direktreklam. Med detta som bakgrund ville ClearOn och Retail Academics tillsammans med Facebook och Citygross undersöka hur branschen bäst kan möta våra förändrade medievanor.

Annonser med digital kupong

I studien, som genomfördes under våren 2021, annonserade Citygross på Facebook och Instagram i ett antal utvalda geografiska områden med olika slags kupongerbjudanden. Erbjudandet var alltid kopplat till en digital kupong som shoppern skulle ladda ner och ta med sig till en fysisk butik.

– Vi ville bland annat undersöka om annonseringen skulle leda till ökad trafik till Citygross fysiska butiker och om försäljningen av produkterna i kampanjen skulle öka i butikerna, säger Frida Åkerlund, partner på Retail Academics som genomfört studien.

Läs mer här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *