Hur ser egentligen den optimala kupongen för en lyckad kampanj ut? Det har ClearOn studerat tillsammans med Retail Academics. Här är resultatet
Tidigare studier som ClearOn har gjort har visat att storlek, färg och form på kupongen påverkar kundernas uppmärksamhet och därmed utfallet av en kupongkampanj. Men hur mycket påverkar själva erbjudandet? Är det bättre med ett högre eller lägre rabattvärde? Är en multikupong, där rabatten blir högre ju fler varor kunden köper, bättre än en vanlig kupong? Och vilken skillnad gör en procentrabatt jämfört med en kronrabatt?
För att få svar på de här frågorna har ClearOn, i samarbete med Retail Academics, genomfört omfattande butiksstudier i tolv olika ICA-butiker. Kupongerna hade olika erbjudanden. Först testades hur rabattvärdet påverkar försäljning och inlösen.
Lägre rabatt – sämre inlösen
Resultatet visade att försäljningseffekterna var mycket små när rabatten justerades uppåt eller nedåt med några kronor. Däremot blev graden av inlösen sämre när rabatten var lägre.