som djupet på marknaden. Men vilka är det som använder kuponger och under vilka omständigheter används de?
Om vi skulle generalisera kring kuponganvändaren är det en man eller kvinna runt 50 år som gör impulsköp med kupong ett par gånger i månaden. Men för att verkligen förstå vilka som är målgrupper vid en kupongkampanj måste vi dock närmare undersöka de olika grupper som kuponganvändarna kan kategoriseras in i. För att bryta ner dessa mer i detalj utgår vi från en undersökning med 620 intervjuer vid sex större livsmedelsbutiker runt om i landet.
EN AV FEM ANVÄNDER KUPONG…
Undersökningen visade att en av fem respondenter som handlade hade använt kupong. 37 procent av dessa kuponganvändare hade tagit kupongen i butik, resterande hade med sig kupongen till butiken.
FRAMFÖRALLT VID IMPULSKÖP
6 av 10 av kupongköpen skedde på impuls, det vill säga var inte planerade innan butiksbesöket. En fjärdedel bytte varumärke med kupongen.