påverkan utifrån olika sätt att presentera rabatter. Vi undersöker även påverkan utifrån kuponger med olika typer av faktiska rabatter. Varför använder vi ett visst rabattvärde på kupongen? Vad kan vi förvänta oss med ett högre köpkrav? Hur fungerar egentligen multikuponger? Kan rabatten presenterad i procent vara en väg framåt?
I den första delen av Clear Insights behandlade vi uppmärksamhet. Här blev det oerhört tydligt att det första viktiga steget för en kupong är att faktiskt skapa kontrast för att uppmärksammas och sedermera bli vald. Färg, form och storlek ökade kupongernas uppmärksamhet vilket också gav en bättre kupongkampanj.
I den andra delen, ”Tema Erbjudandet”, är vi med något undantag förbi detta första kritiska steg och fokuserar istället på nästkommande steg, det vill säga utvärderingen av kupongen. Detta är till stor del styrt av vilken typ av erbjudande som presenteras på kupongen:
• Kan vi påverka shoppers att köpa större volymer med kuponger som har högre köpkrav?
• Hur påverkar värdet på rabatten kupongens effektivitet?
• Vilka rabattyper driver försäljningsvolym?