I dag är kuponger mer aktuella än någonsin, inte minst tack vare den digitala utvecklingen och mobila kuponger.
Redan 1880 togs den första rabattkupongen fram i USA. I dag vet vi att kuponger är ett effektivt verktyg för att öka försäljningen. Ändå händer det att Johnny Lönnberg, som är affärsområdesansvarig på ClearOn och har över tio års erfarenhet av tusentals kupongkampanjer, får frågan om kuponger verkligen är ett modernt marknadsförings verktyg. Svaret på frågan är tveklöst ja. Det visar inte bara de resultat som kampanjerna ger utan även de världsunika studier som gjorts av analysföretaget Retail Academics på uppdrag av ClearOn.
– Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra och utveckla kupongkampanjerna så att våra kunder ska få ut maximalt värde av de pengar som de investerar. I det arbetet ingår bland annat studierna vi gör tillsammans med Retail Academics, som ger oss goda insikter om hur effektiv kupongen är som säljverktyg, säger Johnny Lönnberg.